16 Şubat 2021 Salı

Reklam time

 REKLAM TIME, 'AY ÜSSÜ YILDIZ'...


Koviti virüs arası peşpeşe reklamları izliyoruz. Sanki ay tutulması, güneş kararması. Kıvrak zeka ve mantık tutarlılığı dışında reklam time günleri...


Tarumar olmuş dünyada, genellikle günlük ev idaresi ve idamesi zorlaşınca, ev dışındaki ekonomiyi belirlemeye dair olanaklar da dip yapınca her alana, her ana sirayet ediyor reklamlar. Vazgeçilmez oluyor reklamlar, pik yapıyor reklam time... 


Haliyle her önüne gelen, sonunu hiç düşünmeden her objeyi kullanmayı vazifeden, her ciddi olaydan kar çıkarmayı da yurtseverlik görevi sayan bir modda yayılıyor yeniden güncelleniş safsatası. Resmen seferberlik dayatması aklıyla, katı karantina ve üretimsiz tüketim çılgınlığı günlerinde inceden reklamlar...


Oysa seferberliğin pandemi bahanesiyle iyice genelleştiği açık. Seyrüseferin bu kez açlık kıtlık, gelir gider uçurumu arasındaki farkı önemsemeyen tarzda ele alınışıyla tutmayacağı da açık. Çünkü hayatla baş etme seçenekleri günden güne azalıyor. Hayat azık gözeten bir normda tıkandığından, izlenen izlettirilen her reklamsı şey, bir miktar iktidar bazında hissi yaratıyor. En yalını bile sırf muhalefet tüketmeye odaklı. O yüzden reklam içinde reklamı bol, akı karası bir yana her cılız adımı bile gol tadımlı. Yani arzulanan boş dolu, kuru sıkı, kar kış kıyamet, salt reklam time bereketi havasında, iktidar varlığına yönelik...


Öyle ki siyasette reklam time, sadece azalan beğeniyi artırmaya dönük. Çoğunlukla 'reklam kuru' üzerinden rey devşirimi. Resmen savaş malzemesi sayılacak türden dokunaklı. Kurumsal kurgu üzerine ekonomik savaş sürümlü. Neyin savaşı, nasıl bir sürünme pahasına, gerçekten belirsiz. Pek aldıran da yok gibi. Belli belirsiz olan daima aldanma ve aldatı. Vardan yoğa, zirveden düşkünlüğe yoğunlaşı. Resmen tükeniş. Tüketim yoğunluklu bağımlılıkla bağ bozumu, usulen bir bardak suda boğma girişimleri. Terkedilmeyen tersine siyaset gelişimi...


Reklam time, tercih edilen mala, serbest pazar yönetimi. Satış kışkırtması. Alış kudurtması. Acı çığlık sağırlığı. Her türlü rekabet ortamında, egemenler dünyasında reklamları iddialı, stratejik yarış. En çok kullanılan unsurlardan biri ise din siyasallaşması. Dil savrulması...


Reklam time, rekabet kabiliyetini artıran, atlı oturaklı bir organizasyon. Analizi doğru yapıldığında silme kazandıran kaynar kazan. Zeka ve mantık dışı hallerle ayakta kalınan bir dünyada, tek dayanak reklam üstü reklam. Reklamlar dünyasının çekiciliğine güven. Güvence babında devamla uzayan reklam time...


Pandemi arası reklamları izlediniz, şimdi sıra haberlerde repliğiyle tümden tükenmişlik. Aşı yetmeyince, aşlaması da vurulanı da tutmayınca türetilmiş sahte yarış. Kuşak reklamlar, fezaya uçmak üzerine. Aya kratere tutunmak niyetiyle, milli ve yerli manada 'pantürkonot' faslı...


Mana gücünü kaybetmişlik, milli duruşu yitirmişlik, kendini belli ettikçe reklam time. Hayat öpücüğü, solunum kaynağı, siyaset odaklı reklam. Zaten siyasetin varsa yoksası reklam. Reklamların gücüne tapınan ve iyisi kötüsü olmaz iyimserliğinde kutulanan.  


Kutuplaşan, putlaştırılan atmosferde kusurlu hayal kahramanları, baştan belli göz boyama sanatıyla arzıendam ederler. Akıl almaz işler başarır, en zorlu olayların üstesinden gelirler. Sonra kolay para girdisi, gelir gider ahengi. Yazılı görsel reklamlar öncesi ve sonrasında bir nefeslik rahatlama... 


Batan koltuklardaki bu sahte rahatlamayı zaten on yıllardır izliyoruz. İzlettiriyorlar. Uçuk kaçık rüyareklamlar ardından şimdi sıra ayan beyan uzay savaşlarında. Üstlenilen 'Ay üssü yıldız' falcılığı. Farazi yıldız savaşlarının canlı canlı seyredilişinden yine kendi hanelerine pay aktarımı. Reklama vasıta tüketilen akıl, vasat zeka ayarında, varsıl ürünü fezaya yolculuk. Feyz, fes düşkünlüğüyle reklam time... 


Değişen zevkler ve çelişen tercihler köstekli, zorbihal yaşam. İnsanca yaşamaya dönük, ucuz mallar üzerinden firmasal saldırılar. Virüssel salgın epey can yakınca, küresel satış. Bölgesel savaşlar da muhtevayı kurtarmayınca muzipçe uzay koloniciliği. Uçuş kaçış projesi. Reklam time, toplumsal dalış, batış öncesi batış...


Tutku ve talebi artıran, her karesinde değme soruları barındıran kısa filmler. Reklam filmleri. Resen reklam time...


Amaç itinayla çekilen, oynanan ve oynatılan reklam filmlerinin izleyicisini artırmak. Hiç artı değer üretmeden, zamane reklamlar yoluyla hedef kitleleri oyalamak. İnce oyunlarla iknalamak. İknacılığı yerinden oynatmak. Ve yeniden kuruluş iktidarı... 


Elbette hemen hepsi bir bedel karşılığında. Karşılıklı üreyen türeyen, yürüyen yürütülen bir senaryo bağlamında. Politikası sağlam olsun olmasın aynı bilindik mesaj kıvamında. Ciddi içerik kaybı, sabun köpüğü nicelik ve niteliksiz şov. Belki zamanı değil ama tam da reklam time...


Tek amaç devlet malı deniz, reklamları da  nicedir yeriz, yediririz mutasyonuna yancılık. Mutlaka uyanmak lazım ama on yıllardır mutlu, umutlu mesajlar yüklü reklamları izliyoruz. İzlettiriyorlar. Reklam time izciliği...


Pandemi döneminde dahi, rekabet beklentilerinin çok ötesinde, maddiyatı gözeten zayıf ajanslara tabiilik günleri. Hangi ajansa göz atılsa bir başka reklam formatı. Dozu, tuzu, tozu aynı baharatçıdan. Film fos, fors ve cılk. Reklamları pasta cila kıvamında...


Rakamlarla bezenen reklamsal bir post. Tahta ulaşma girişimi. Yekten yozlaşma. Kara para tuzağında kesin ölçümlemeler. Primetime başka total başka masalları.

Reklamların özünde, posta oturma, tahta kurulma temelli enikonu milli ve yerli kargaşası. Afiş böyle, afişe olmak başka. Fişeklenen reklam time. Şov time... 


Rekabeti bitiren de artıran da, reklamları çoğaltan reklam time gerektiren de, kısa metrajlı başlayıp, uzadıkça uzayan iktidar virüsüne bulaşı. Koviti virüsü bulamacında, bilmece bulmaca yarışı...


Mutasyon istasyonunda yanlı yanlış reklamlar, namlı gamsız 'ay üssü yıldız' tam reklam time. Acı gerçekler bir başka hikaye. Hikayelere 'Pantürkonot' time...

Hiç yorum yok: