11 Nisan 2021 Pazar

EĞİTİM VE HEGAMONYA...

 EĞİTİMDE HEGAMONYA...

Eğitim, ideolojiler veya hâkim gücün istemi doğrultusunda, kendi doğal doğrusu olsun olmasın bakılmaksızın, sözde başka doğrularla sürdürülür. Gelenek resmileşir, resmiyet resimlenir. Resmî ideoloji kendi ideolojisini empoze etmek için toplumları ve sınıfları yakından etkileyecek biçimde statik eğitim pratiği var eder. Bu kurgusal eğitim, iktidar vasfına göre kendi hegemonyasını da hayata geçirir. Yani hükmeden güç, eğitimsel gücü kendi ideolojik hüviyetine uygun biçime uydurur. Bu güç apartma girişimi, açık veya sinsi abartma taktiklerle devam ettirilir…
Eğitim ve hegemonya veya eğitimde hegemonya karşı dirençle, karşı gelişle hiç karşılaşmadan, zaman içinde kendi hegemonyasının sürekliliği için kavgaya devam edenleri de yetiştirir. Her etapta toplum rızası var babında sebep-sonuç ilişkisine sığınılarak eğitim iyice sığlaştırılır. Bu saklı süreç hegemanik baskılarla da meşru kılınır.
Popülist yaklaşımlı gözüken tüm otoriter liderler, otokratik modeller, hegemonya sevdalısı tüm yöneticiler, eğitimi hegemani temelinde kurma ve kurumlu kurguyu iktidarın devamı için kullanma adına başlıca araç görürler. Amaç sözde toplumsal değişim adına tek merkezci saltanatı kurmaktır. Bütün dikta rejimleri, kendi iktidar denklemlerini eğitim içine serpilmiş hegemonyatik planlarla ileri sürerler. Kusur görülen ne varsa otoriter rejime karşıtlık içerir. Yani her kusur hegemonyanın kurulmasına isyan, kısır eğitim sürecinin kırılmasına dönük olmasına karşın suçlanır. Ve süreç devam eder, başkaldırılar bir güzel halledilir.
Bu tip eğitimsel hegemonyanın devamına yönelik sürdürülen kasıtlı sürece, egemen gücün ideolojik tavrına, eğitimde toplumsal eşitsizliğe başkaldırı bir gün mutlaka güncellenir. Tam isyan özelliğini yansıtmasa da karşı çıkışlar zamanla önlenemez çizgiye erişir. Yani azınlığa düşenlerle, hegemonya yanlısı avantajlı grupların eğitimden beklentisi iyice farklılaşır. Yine de eğitimde tek bir düşünce, tek tip anlayışı güdümlemek siyasi otoritenin gücüyle orantılı devam eder.
Bu çerçevede egemen güç, müfredatları kendi ideolojilerini yansıtan programlar doğrultusunda hazırlar. Her şeye tek otorite egemendir görüntüsü verildiğinden, doğal olarak eğitimdeki hegemonyanın da çok doğal olduğu farz edilir. Özgür ve özerk eğitim istemleri de hegemonya karşıtlığı görülür.
Böylece eğitimdeki hegemonya veya hegemonyanın kurguladığı eğitim, hedeflenenler doğrultusunda kendi sanal demokrasisini yaratır. Yani hükmedicisini ve hegemonyasını…

Hiç yorum yok: