28 Haziran 2015 Pazar

SİYASİ DANIŞMA, SİYASAL İÇ DANIŞMA VE SOSYAL BARIŞ…

SİYASİ DANIŞMA, SİYASAL İÇ DANIŞMA VE SOSYAL BARIŞ…

Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde bulunalım derken, görüşme turları planlanırken iç danışmanın içeriği ve kapsamına yönelik realist saptamalar yaparak içsel barış mutlaka sağlanmalıdır. İç danışma, iç dayanışma ve iç barış kapsamında ülke ve topluma gerçek yarar sağlama üzerine taban çapında da iyice netleşmek gerekir…

Amacı ve kapsamı, tüzüğü olan veya duruma ve şartlara göre değişkenlik gösterecek biçimde belirlenen yönetmeliklerle siyasal, toplumsal, ekonomik ve kitlesel kültürel alanlarda politikalar üretebilen veya üretebilecek bir kurumsal yapı içsel danışmalarla iç dinamiklerini hareketlendirmedikçe, sonucunda iç barışını sağlamadıkça yolu daima tıkanır.

Yetkili ve etkili kurulları ve kuralları olan her siyasal yapı karar ve yönetim organlarıyla politikalar oluştururken, oluşturduğu politikaları toplum katmanlarına verilecek hizmete dönüştürme bağlamında hükümet edecekken mutlaka danışma işlevselliğini de hayata geçirmelidir.

Aksayan çalışmaları geliştirmek, yerel ve genel gereksinimleri ve çelişmeleri belirlemek, toplumsal öncelikleri künyelemek ancak bu danışma, tartışma ve karar alma yöntemiyle olasıdır. Siyasal yapı bünyesindeki her birime veya bireye içsel danışma kapsamı dahilinde gündeme yerleşen her konuda birikim paylaşma ve özgür çalışma ortamı ve tartışma olanağı verilmedikçe koalisyon kulisleriyle varılacak nokta kaçınılmaz kısmi parçalanmaya endekslidir.

Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde bulunalım derken, görüşme turları planlanırken geniş çapta yapılacak içsel danışma ile belirlenecek yol haritası, umulanın ötesinde bir ölçekte yenilenişe ve arzulanan amaçlara hizmet eder.

Gelişmek, güçlenmek ve kamuoyunda güven kazanmak veya saygınlık tazelemenin en geçerli yolu içsel danışma ve iç barıştır. Üst yönetimsel mekanizmaların danışmaksızın alacağı ve uygulamaya koyacağı kararlar anında bir içsel zedelenme yaratır. En geniş biçimiyle danışmak çözümlerin işlerlikli olmasında da temel etkendir. Ve iç danışma olası bir ortaklıkta başrol oynama anlamında el güçlendirir. Bir anlamda tüm iç danışmaların ürünü bütün eleştiriler ve önerilerin raporlaştırılmasıyla yani iç danışmayla biçimlendirilecek her karar, karar ne olursa olsun ilerde fazla baş ağrıtmaz. Hiç danışmadan sadece yetkilendirilmelerle alınan her karar ve tutum ümitle çıkılan bu yolu kısa sürede karartır. Zaten geçmiş yakın tarih bu sonucu tescilleyen nice siyasi örneklerle doludur.

Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde bulunalım derken, görüşme turları planlanırken yağmurdan kaçarken doluya tutulmak benzeri bir kalemle yazılmamak için her öneri ve önermeye ciddiyetle yaklaşılması geleceğin siyasetçisi olabilmenin temel harcıdır…

Bu temel üzerine her iç danışma neticede umulan düzeyde işleri kolaylaştırıcı ve yapıcı politik duruşu da ortaya çıkarmayabilir. Ancak böylesi bir tablo bile başka çözümlerin olabileceğinin ve bulunabileceğinin altının kalın ve kırmızı kalemle çizilmesinden başka bir şey değildir. Kırmızı hatların iyice keskinleştiği ve resmileştiği ortamda herkese her eve lazım olan ise siyasi danışma, siyasal iç danışma, toplumsal dayanışma ve sosyal barıştır.

Siyasal doğrultusu, amacı ve programı olan her kurumsal yapı siyasi karar ve yetki organlarında yetki devri, etki göçermesi ve nicel yetkinleştirme tavrıyla niteliğin ve katılımcılığın da yolunu tıkar. Böylece dar ve sığ siyaset egemen olur, siyaset yapma biçimi asla renklenmez. Siyasal kurumun her kulvarında verilen amatörce ve özverili çabanın danışma kulvarlarının tıkanmasıyla görmezden gelinmesi veya zaman kısa babında gereksiz görülmesi tabanda onarılması güç çatlaklar oluşturur. Bu fay kırılmasının eninde sonunda güncellenecek iç veya dış danışma toplanmalarında yanıtı ağır olur ve bu ağırlığı da kimseler taşıyamaz.

Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde bulunalım derken, görüşme turları planlanırken çerçevesi belli olan ve ustalık gerektiren şu manevra bolluğunda ciddi söylem ve söz verilmiş eylem tutarlılığına rahatlıkla ters düşülebilir. Ve şu veya bu ideolojiyi sekterleyen tüm birliktelikler eşyanın tabiatına da, siyasetin doğasına da aykırıdır…

Hal ve gidiş bu yönde gelişince, duyarlık yitimiyle beraber durumdan vazife çıkarmalar da çoğalır. Sözde istikrarın devamı gündemin baş köşesinde oturtulduğundan, ülke yararına birlik beraberlik hikayesi, zorunlu birliktelik fıkrası, halkın veya halkların menfaatine dönük dayanışma masalları kulaktan kulağa yayılır. Bu sağır kulak oyununu, bu sığ siyasi komployu ise içsel danışma platformlarının cesaretli ve yiğit duruşu bozar. Bu zorunlu görev veya görevler ise bir kurumsal düşün içinde var olan veya sadece düşün içinde olan, kendini bulunduğu döneme ve geleceğe borçlu hisseden kim varsa onlara düşer. Dönemlere ilişkin tercihler belirlenirken veya sadece söylenirken uç değişimler önermek ve sorunu kökten çözmek danışma mekanizmasının en gerçekçi biçimde işletilmesiyle hayat bulan tavırda saklıdır.

Bu her hakkı saklı tavır, daima öfkeyi örgütlemekle, eleştirileri tepkilemekle, çözüm sunmayıp sorun dillendirmekle, buluttan nem kapmalarla asla uyuşmaz. Hala uyutulmak istenen topluma kurtuluş reçetesini usul ve yöntemleri en akılcı normlarda harmanlayabilen iç danışma kurulları yazar. Katmanların her derdine ilk çare olarak katılımcılığı da listenin başına koyar.

Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde bulunalım derken, görüşme turları planlanırken dayatılan her zoraki kabulleniş yerine hayata yeni önermeler katmak, yeni önermeler araştırmak iç danışmaların eseridir...

İç danışma biçimleri evrensel ve enternasyonal normlarda geliştirildiği ve yapıldığı, sürekliliği kurumsallığa yansıtıldığı sürece hedefe ulaşmak kolaylaşır. Zorluklarla bezeli her çıkılan yolculukta o iç danışıklılığın iç dirliği hedefi oldukça yakınlaştırır. Büyüyen ve kazandıran bir sonuca hükmeder danışılarak verilmiş kararlar bütünü. Yani onca gayret, yığınla öneri, yinelenen güven iç danışmayla ve danışma sonuçlarının göz ardı edilmeden, zayi edilmeden hayata adaptasyonu ile zirve yapar.

Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde bulunalım derken, bugünden yarına duyulan her umutsuzluk sürecinde artık alışılmış o vurulan aşının tutması beklentisi yalandan dayanışma, iç danışmak ise aşının reddidir. Reddidir belki ama gerçek dayanışmadır…

Dayatılan, ayartılan ve sultalanan formüllerde eğer on yılların mevcudu da kümesel kesişme ve birleşmeyle yoluna devam edecek ise daha çok iç ve dış danışmalara hapsolur bu ülke. En alttan en üstlere işlerin iyiye gitmesi veya toptan doğruya yöneliş en kılcal hücrelere işlemedikçe kavga her platformda sürer. O çevresel döngüde doğruyu sorgulayıp, gerçeği düşünen bir avuç insan da olsa topluma mal olan her ide-fikir danışma sürecinden geçen, süzülen ve sıyrılan haklı uğraşların toplamıdır. Toplama akılla toplanmak, tornalamak, tavlamak ve tavlanmak hiç işe yaramaz, eninde sonunda tornistan yapılır ve işler tersine döner.

Meclis Başkanı seçelim, koalisyon kuralım, hükümet ortağı girişimlerinde bulunalım derken, bunalımın aşılması aşamasında hortlayan siyasal davranış kusurlarının tümü ancak iç danışma ile giderilir. Yakın gelecekte doğabilecek taban tavan kavgasına tek çözüm, olası parçalanmanın önünü alacak tek kurum; danışmak, danışmak, danışmaktır...

Tüm bu saptamalar her siyasi kurumsal yapı için geçerlidir ancak özellikle kimliğinde halk ibaresi taşıyıp daha sosyal ve demokrat kalanlar veya kaldığını söyleyenler için daha da elzemdir…

Hiç yorum yok: