EĞİTİM, HEGEMONİZM VE SANAL DEMOKRASİ...
Otokratik modeller, teokratik sistemler, despot iktidarlar,
popüler ama otoriter liderler, halden bilmezler ve tüm hegemonya sevdalısı alt
üst yöneticileriyle birlikte eğitimi hegemonizm temelinde kurma ve bu kurumlu
kurguyu iktidarlarının devamı için kullanma pratiğini uygularlar. Resmî
ideoloji çerçevesinde salt kendi ide ve iddialarını empoze etmek için,
toplumları ve sınıfları sıradan ve statik eğitime mahkûm ederler…
Bu gerisingeri akış pratiği, amaçlanan pragmatizmin ve
koltuğa yapışmanın birincil ve başlıca aracı görülür. Bu yüzden eğitim, hâkim
gücün istemi doğrultusunda, eğitsel normlar ve karanlık ideolojilerle kendi
doğal ve bilimsel doğrularının dışına çıkarılır. Eğitimsel çark çakma doğrularla,
tırnak içinde yalan yanlışlarla sürdürülür. Geleceği karartacak gelenek
resmileşir, resmiyet eğitim kanalıyla rejimin vasfına uygun hegemonyayı hayata
geçirir. Açıkça bir güç apartma girişimi olarak, eğitim üzerinden türlü türlü sinsi
ve abartılı taktikler devam ettirilir…
Hatları tersyüz eden hegemonyacı eğitim, hat üzerinde karşı
dirençle hiç karşılaşmadan, zaman içinde hegemonyanın sürekliliği için kavga
edecek hadsizleri de yetiştirir. Her esrik etapta toplum rızası var saptırmasına,
esareti tertipleyen kısır döngüye ve manasız sebep-sonuç ilişkisine sığınılarak
eğitim iyice sığlaştırılır. Bu gizli saklı süreç hegemonik aykırılıklarla meşru
kılınır. Meşru kılınan meselenin özü, yerelden genele yıllar yılı arzulanan toplumsal
değişimi ve tek merkezci saltanatı kurtarmaktır, kurulur…
Zaten bütün dikta rejimleri, kendi dar kapsamlı iktidar
denklemlerini eğitim içine serpiştirdikleri hegemonyatik planlarla ileri
sürerler ve toplumda yerleştirirler. Kurguda kusur görenler, otoriter rejime
karşıtlıktan dem vurularak, ottocu maneviyatla anında bertaraf edilir. Yani hegemonyanın
kurulmasına isyan, kısır eğitim sürecinin sonlandırılmasına dönük her eylem, sorgusuz
sualsiz düzen bozanlıkla suçlanır…
Kasıtlı biçimde bilimsel özü boşaltılan ve sırf hegemonyanın
devamına yeter seviyede sürdürülen eğitimsel süreç, egemen gücün ideolojik
tavrına göre ve eğitimdeki toplumsal eşitsizliğe başkaldırıyı önlemeye dönük sıkça,
kısa aralıklarla mutlaka güncellenir. Bu şekilde tam isyan özelliği yansıtmayan
zayıf karşı çıkışların, zamanla güçlenip önlenemez çizgiye erişmesi en baştan engellenir.
Böylece çoğunluktan azınlığa düşenlerle, çoğunluğa hükmeden hegemonya yanlısı
avantajlı grupların eğitimden beklentileri zıtazıt farklılaşır. Yön ve yörünge farkına
varılmadan bir güzel değişir. Yazboz, yoz yöntem tek tip anlayışı güdümlemek
kapsamlı, siyasi otoritenin gücüne orantılı, dejenere destekler ve egzajere çıkışlarla
genişletilir…
Gelişme eğilimini, genişletilen hegemonist eğitimle hizalama
derdine düşmüşler katiyen enikonu düşünmezler. Bunlar üst başlıkta otokratlar, teokratlar,
despotlar, popülistler, sistem ve model madrabazları, iktidarsız iktidarlar, otoriter
liderlerin tümü, alt
başlıkta hegemonya sevdalılarının topu, ilk iş olarak hegomanyatik algıyla,
egomanyetik çekimle, supplement teknokrat ve bürokratlar eliyle, eğitimi alt
üst edecek manevralara girişirler. Bu girişikler kendi ideolojilerini spiritual
aymazlıkla, akıl değmemiş sürprizler ve münferit veya müteselsil
yansıtan programlarla müfredata sokar.
Sokma akıllı hâlihazırı ve nazırıyla, her şeyi
mütemadiyen tek otorite egemenliğine ve hegemonyasına bağlayanlar ile hiç
olmadık helezonik görüntülere inananlar yüzünden illiyet bağı genişler. Hatta hak
yerine batıla tapınanlar yüzünden, ayrıca her alandaki hazmedilemeyenlere aşırı
yer verilmediğinden eğitimdeki hegemonyanın da çok doğal olduğu farz edilir. Farzı
misal özgür ve özerk eğitim istemleri hemen hegemonya düşmanlığı olarak
görülür. Dışlanır, icabında taşlanır…
Böylece eğitimdeki hegemonya veya hegemonyanın
kurguladığı eğitim marifetiyle, hegemonikal manyellere aldananlar ile evrensel
ve çağdaş demokratik eğitimden zerre düşünmeden kopmak gerekir kandırmasına
kananlar mevcudu belirler. İlim ve bilimi hayatından çıkaran bu zatlar uzun
süre kendine yakışan hükmedicisini ve doğru hegemonyayı seçtiğini zanneder. Oysa
bu arada yıllar yılı saklanan gizli hedefler ve hilafsız hidden hisler
doğrultusunda şekillendirilen sanal ve banal demokrasi hazıruna çoktan
dayatılmış olur…
Her türlü katmandan türdeş hegemonya karşıtlarına göre
mevzunun dayandığı yer besbelli, mevzuatı aşikâr bu hegemonikal eğitimin ve icra
edilen akçemonik hegemonizmin adı şimdilik, ileri demokrasi. Demlendirilen
manzara ise mazlumlara defaatle sallanan Demokles’in kılıcı.
Kıssadan hisse ‘Kılıçların gölgesinde’ eğitim
manzumesi…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder